Responsieve zoekadvertenties

Wat zijn Responsieve zoekadvertenties

Een responsieve zoekadvertentie is een advertentie type binnen Google Ads. In het Engels ook wel bekend als “Responsive Search Ads”. 

Responsieve zoekadvertenties zijn advertenties die door Google automatisch zijn samengesteld. Dit zal vanaf 30 juni 2022 de standaard binnen Google Ads zijn. Bij responsieve zoekadvertenties worden diverse koppen en beschrijvingen op basis van machine learning gecombineerd om één advertentie te vormen. Hierdoor zal je voornamelijk vertoont worden met de optimale advertentie.

Hoe werkt een Responsieve Zoekadvertentie?

Bij een responsieve zoekadvertentie krijg je de mogelijkheid om meerdere koppen en beschrijvingen in te voeren. Deze koppen en beschrijvingen kunnen allemaal gecombineerd worden en in verschillende volgorden vertoond worden.

Responsieve zoekadvertenties bestaan uit de volgende onderdelen:

  • Minimaal 3 en maximaal 15 koppen. Van elk maximaal 30 karakters.
  • Minimaal 2 en maximaal 4 beschrijvingsregels. Van elk maximaal 90 karakters.
  • Zichtbare URL en daadwerkelijke URL

Daarnaast kan je de koppen en beschrijvingen ‘pinnen’ op vaste posities. Wil je bijvoorbeeld een bepaalde kop altijd als eerste laten zien? Dan kun je deze kop pinnen op positie 1. Je kan ook meerdere koppen en beschrijvingen pinnen op een zelfde positie.

De verschillende onderdelen van een responsieve zoekadvertentie kunnen worden geanalyseerd. In Google Ads kun je zien hoe vaak een regel is vertoond en welke combinaties het samen het populairst zijn.

Vier voordelen van responsieve search Ads:

  • Het is snel: Doordat je Google de macht van combineren geeft en je zelf dus alleen de teksten moet geven, kun je in feite heel snel meerdere teksten testen.
  • De advertenties zijn flexibel: Google zal de advertenties aanpassen aan het apparaat van de gebruiker. Op bijvoorbeeld een Desktop worden meer regels weergegeven om zo de gebruiker de optimale boodschap te laten zien.
  • Je bent zelf in-controle: Je houdt als adverteerder zelf de controle over welke teksten er komen te staan. Omdat je de koppen en beschrijvingen kunt pinnen worden deze altijd op een vaste positie getoond.
  • Verbeterde resultaten: De meest recente case studys van Google laten een verbetering in de doorklik ratio zien van 5 tot wel 15%.

Tips en Tricks

Wanneer je aan de slag gaat met responsieve zoekadvertenties hebben wij nog vier tips om rekening mee moet houden.

  • Het is belangrijk dat alle teksten voldoende van elkaar verschillen en dat je dus verschillende type teksten toevoegt. De teksten kunnen dan goed met elkaar gecombineerd worden.
  • Google raad aan om teksten alleen vast te pinnen als dat echt nodig is. Dit kan wanneer je als bedrijf te maken hebt met wettelijke vereisten.
  • Gebruik korte koppen. Google combineert de teksten. Dat gaat makkelijker als ze niet te lang zijn.
  • Zorg dat de koppen relevant zijn voor de zoektermen binnen jouw advertentiegroepen