Beginnen met Adwords

Wat is een conversie?

Een conversie is een actie wie je bezoekers uitvoert op jouw website. Denk bijvoorbeeld aan het aantal keer dat het contactformulier is ingevuld of het aantal producten die er op jouw website zijn verkocht. Wanneer bezoekers overgaan tot een handeling op je website is dat een conversie. Het totale aantal conversies wordt vervolgens omgezet in de conversiepercentage (ratio). Als je bijvoorbeeld 100 nieuwsbrieven verstuurt en daardoor heb je vijf nieuwe aanmeldingen voor je evenement, dan is de conversieratio 5%. Dit is dan weer een percentage waarop je kan optimaliseren en testen.

Voorbeelden conversie:
• Inschrijving in een nieuwsbrief
• Vanaf een bepaalde tijd op een website
• Minimaal bepaald aantal pagina’s op een website bekijken
• Een bestelling plaatsen
• Het contact of offerte formulier invullen

 

Twee soorten conversies

Je kan onderscheid maken in hard en zacht. Een zachte conversie is een vorm van conversie die indirect leidt tot een verhoging van de omzet. Een voorbeeld hiervan is het inschrijven voor die nieuwsbrief. Deze indirecte conversie kan er uiteindelijk wel voor zorgen dat de potentiele klant naar aanleiding van de nieuwsbrief overgaat tot een aankoop. Daar en tegen zorgt de harde conversie direct voor omzet. Bij een online bestelling is er meteen sprake van een klant die geld in het laatje brengt.


Conversie ratio

De conversie ratio is de verhouding tussen het aantal bezoeken op je website en het aantal behaalde doelen.

Voorbeeld:
Een webshop heeft afgelopen maand 500 bezoekers gehad. Daarvan hebben 130 bezoekers ook daadwerkelijk iets gekocht op de website. Dit is harde conversie. Het conversie ratio is dan 130 / 500 x 100% = 26%. Dat betekend 26% van het aantal bezoekers aan de webshop een aankoop heeft gedaan.

 

Hoe meet je de conversie?
Je kan conversies op verschillende manieren meten. De meest bekende manier is om gebruik te maken van de tool Google Analytics. Je kan uit Google Analytics zien waar de bezoeker van de conversie vandaan komt. Je kan ook zien hoeveel conversies je hebt gekregen vanuit je social media of Google Ads campanges en hoeveel je dit gekost heeft.

Conversie optimalisatie

Hoe beter je conversie is hoe beter de resultaten zijn van je website. Veel eigenaren van webshops en websites focussen zich daarom ook op de conversie optimalisatie.

Bij conversie optimalisatie draait het om alle activiteiten die ondernomen kunnen worden om je bezoekers van je website de gewenste actie te laten uitvoeren. Het is eigenlijk een continu verloop van meten en bijstellen. Het is ook belangrijk om het gedrag van de bezoekers te onderzoeken naast de gegevens van Google Analytics. Je kan dan bijvoorbeeld heatmaps gaan maken. Hier kan je zien op welke knoppen en interne links je bezoekers klikken. Je kan dan zien of je call to action (CTA) op de juiste plek staan.

Je kan conversies op verschillende manieren optimaliseren en het is daarom goed om altijd een gedegen strategie toe te passen voor zo wel Google Ads alsmede Zoekmachine optimalisatie en Linkbuilding.

 

Hier nog een aantal handige tips:

✔️ Voeg reviews toe aan je website en product pagina’s. Door het toevoegen van reviews, creëer je vertrouwen bij je website bezoekers. Hierdoor zullen ze eerder geneigd zijn tot een conversie over te gaan.

✔️ Het is slim om verschillende versies van een pagina tegen elkaar testen. Ook wel A-B testing genoemd. Dit doe je door kleine veranderingen aan te brengen aan je pagina. Je komt er hierdoor achter welke versie het beste conversie oplevert.

✔️ Voeg waar beschikbaar keurmerken toe als leverancier. Dit zorgt net als de reviews ook voor vertrouwen.

✔️ Benadruk wat jouw bedrijf uniek maakt. En uiteraard welke voordelen je bedrijf biedt. 

✔️ Zorg er voor dat je website veilig en up to date is.